Strategier med sociala medier

En strategi för sociala medier

Jag jobbar med något jättespännande, hjälper företag, stora som små, att skapa strategier för sociala medier.

En strategi för sociala medier är en sammanfattning av allt du planerar att göra och hoppas uppnå på sociala medier. Det styr dina handlingar och låter dig veta om du lyckas eller misslyckas. Ju mer specifik din plan är, desto effektivare blir den. Håll den kortfattad. Gör det inte så högt och brett att det är ouppnåeligt eller omöjligt att mäta.

I det här blogginlägget kommer vi att leda dig genom en plan för att skapa en vinnande marknadsföringsstrategi för sociala medier.

Välj marknadsföringsmål för sociala medier som anpassar sig till affärsmål. Det första steget för att skapa en vinnande strategi är att fastställa dina mål och delmål. Utan mål har du inget sätt att mäta framgång och avkastning på investeringar (ROI).

Vart och ett av dina mål bör vara: Specifikt, Mätbart, Uppnåeligt, Relevant och Tidsbundet.

Detta är S.M.A.R.T. målram. Det kommer att vägleda dina handlingar och se till att de leder till verkliga affärsresultat. Här är ett exempel på en S.M.A.R.T. mål: “Vi kommer att använda Twitter för kundsupport och sänka vår genomsnittliga svarsfrekvens till under två timmar i slutet av kvartalet.”

Spåra meningsfulla statistik

Följarstatistik som antal följare och gillar är lätt att spåra, men det är svårt att bevisa deras verkliga värde. Fokusera istället på saker som engagemang, klickning och konverteringsfrekvens.

Du kanske vill spåra olika mål för olika nätverk, eller till och med olika användningsområden för varje nätverk.

Om du till exempel använder LinkedIn för att driva trafik till din webbplats skulle du mäta klick. Om Instagram är avsett för varumärkesmedvetenhet kan du spåra antalet Instagram Story-visningar. Och om du annonserar på Facebook är kostnad per klick (CPC) en vanlig framgångsmetrik.

Sociala mediemål bör anpassas till dina övergripande marknadsföringsmål. Detta gör det lättare att visa värdet på ditt arbete och säkra inköp från din chef.

Lär dig allt du kan om din publik

Att veta vem din publik är och vad de vill se på sociala medier är nyckeln. På så sätt kan du skapa innehåll som de kommer att gilla, kommentera och dela. Det är också viktigt om du vill förvandla följare av sociala medier till kunder för ditt företag. När det gäller din målkund bör du veta saker som: Ålder, Plats, Medelinkomst och Typisk jobb eller Bransch samt Intressen.

Här är en enkel guide och mall för att skapa personligheter för publik/potentiell köpare. Lär känna dina fans, följare och kunder som riktiga människor med verkliga önskemål och du vet hur du kan rikta in och engagera dem på sociala medier.

Anta inte antaganden. Gissa inte att Facebook är ett bättre nätverk för att nå Baby Boomers än Millennials. Siffrorna visar att Millennials fortfarande överträffar Boomers på plattformen.

Facebook
Facebook

Analys av sociala medier kan också ge massor av värdefull information om vilka dina följare är, var de bor och hur de interagerar med ditt varumärke på sociala medier. Dessa insikter gör att du kan förfina din strategi och bättre rikta din målgrupp.

Jugnoo, en Uber-liknande tjänst för auto-rickshaws i Indien, använde Facebook Analytics för att lära sig att 90 procent av deras användare som hänvisade till andra kunder var mellan 18 och 34 år, och 65 procent av den gruppen använde Android. De använde den informationen för att rikta in sina annonser, vilket resulterade i en 40 procent lägre kostnad per remiss.

Gör en konkurrensanalys

Med en konkurrensanalys kan du förstå vem du tävlar mot och vad de gör bra (och inte så bra). Du får en bra känsla av vad som förväntas i din bransch, vilket hjälper dig att sätta dina egna sociala mediemål. Det hjälper dig också hitta möjligheter.

Kanske är en av dina konkurrenter dominerande på Facebook men har gjort lite ansträngning på Twitter eller Instagram. Du kanske vill fokusera på de nätverk där din publik är underförtjänt, snarare än att försöka vinna fans bort från en dominerande spelare.

Socialt lyssnande är ett annat sätt att hålla ett öga på dina konkurrenter. Gör sökningar i företagsnamn, kontohashtags och andra relevanta nyckelord på sociala medier. Ta reda på vad de delar och vad andra säger om dem.

Använd gärna ett socialt mediehanteringsverktyg som Hootsuite för att ställa in lyssnande strömmar för att övervaka relevanta sökord och konton i realtid.

Att hitta fokus

Tar en rast
Tar en rast

Allt detta är sånt jag brinner för, men vad gör jag när jag inte hittar framgångsrika kanaler i sociala medier för mina kunder då? Chansen finns att ni hittar mig i ett joggingspår någonstans i Södertälje, eller så svingar jag klubban på nån golfbana om jag inte hänger med min sambo på en ridtur på någon av hennes hästar.

Netflix gillar jag också, liksom att spela (och samtidigt analysera) spel på mobilen. Jag gillar tjugoett, roulette och sifferspel, de engagerar hjärnan lämpligt.

Jag brukar för övrigt tipsa mina medarbetare att under arbete någon gång nu och då ta en kort paus för att spela lite. Det rensar hjärnan fint och kan till och med hjälpa till att hitta lösningen på ett problem, fast promenader funkar bra det också.