Varför Lämnar kunderna en hemsida?

Det finns många olika misstag man kan göra när man bygger en hemsida, och det finns mycket att tänka på för att en hemsida ska bli så optimal som möjligt. Kunderna vill ha något som är enkelt att söka fram, man vill hitta det man letar efter snabbt och att hemsidan laddar snabbt. I dagens digitala värld förlorar man många kunder om laddningstiden är längre än 3 sekunder.

33 vanliga misstag som kan skada din hemsida och hur man undviker dessa

Det finns 33 misstag enligt webbyrån Ready Digital och säkert fler man kan göra när man skapar och publicerat en hemsida, men här är några utvalda. Här är några av misstagen man kan göra och som man kan undvika för att kunderna ska tycka om en hemsida och därmed stanna kvar längre. Några av misstagen är brutna länkar, det finns inget mer irriterande än att man söker efter något och hittar det inte och får felet ”404 Sidan kan inte hittas”. Detta ökar risken till att kunderna lämnar sidan, och kanske inte kommer tillbaka.

33 vanliga misstag som kan skada din hemsida och hur man undviker dessa

Ett annat misstag är felaktig information på hemsidan då den sänker förtroendet utåt mot kunderna och man ska se till att korrekturläsa sin hemsida och se till att den innehåller information baserat på fakta. Oavsett om man har god design och relevanta texter på hemsidan så kan dåliga ha bilder som inte går att förstora, är oskarpa och är inte relevanta för innehållet, bidra starkt till att kunderna lämnar hemsidan. Man vill ju inte ha en oskarp bild på en sko som man ska köpa i en webbutik som inte går att förstora, detta gör att man helt enkelt att man söker upp en annan webbutik. Att ha för mycket annonser riskerar man att kunderna fokuserar på annonserna snarare än på din hemsida vilket också påverkar om man som kund lämnar hemsidan. Att inte kunna uppdatera sin egen hemsida enkelt och snabbt är något som kan vara kostsamt både i tid och pengar. Det kan vara både tidsödande och kostsamt att inte kunna uppgradera, uppdatera och förändra innehållet på hemsidan som man faktiskt äger. Har du en hemsida som inte är uppdaterad på länge, se till att alltid ha uppdaterad och relevant information på hemsidan, samt att kontaktuppgifterna är väl synliga från första sidan så kunderna kan nå dig enkelt och snabbt, annars kan detta också bidra till att en kund faktiskt lämnar hemsidan. Se till att ge kunderna anledningar till att vilja veta mer om ditt innehåll och vilja komma tillbaka.

Facebook unlike

Att ha en hemsida som är mobilanpassad sida som anpassas efter den enheten man använder när man går in på hemsidan, detta gör att fler kommer vilja gå in på hemsidan oavsett om man går in från en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Att ha musik som automatiskt spelas på hemsidan när man går in är inte heller populärt, man ska ha ett val om man vill lyssna på musiken som är inlagd på hemsidan. Detta kan också bidra starkt till att man lämnar hemsidan.