Vad innebär kundbeteende

Kundbeteende handlar om den process man går igenom från att behovet uppstått, till inköpsbeslut, söka information för att sedan genomföra inköpsplanen. Kundens beteende är beroende av olika kulturella, sociala och fysiska behov.

Kundens influenser

Kulturella influenser handlar om konsumentbeteenden i olika kulturer. I Sverige prutar man inte, medan det i till exempel Turkiet närmast är oförskämt att inte diskutera priset på en vara över ett glas te. Fysiska influenser är det direkta behovet. Man köper en korv när man är hungrig, en jacka när det är kallt. Sociala influenser är det man kan kalla ”grupptryck”, eller en tilltro till auktoriteter. Man litar på och tar efter personer man ser upp till. Kanske är det grannens nya gräsklippare som lockar, kompisens mobil eller kändisens märkeskläder. Om en person upplevs som expert på området blir man mer konsumtionsbenägen. Här ingår även det stereotypiska köpbeteendet i varje specifik kultur, till exempel en särskild sorts mat. Självbilden påverkar också köpbeteendet. Affärsmannen köper ett visst bilmärke för att visa upp en image, den miljömedvetna handlar i secondhandbutiker. Självbilden, den man vill vara och visa för andra, styr viss konsumtion. Kunskap. Man påverkas genom att lära sig använda produkten. När man provar något nytt, som en ny maträtt, skapar man sig en åsikt om denna. Nästa gång köper man den kanske igen, eller väljer bort, beroende på den första upplevelsen. Kunder kan tveka inför något som känns alltför nytt och främmande. Om man presenterar produkten som en förbättring eller förnyelse, är det lättare att ta till sig.

Smart teknik

Företag kan mer strategiskt använda sig av kunskap om kundbeteende. Traditionella marknadsföringsplatser som tv-reklam och annonser anses av flertalet potentiella kunder inte vara pålitliga. Nutidens konsumenter kräver direkt tillgång till varor, tjänster och information, utan fördröjning. Man är ständigt uppkopplad och interagerar, kommunicerar och konsumerar med smart teknik. Digitala tekniken har i grunden förändrat kunders beteende. Uppemot 90% av ett antal tillfrågade personer använder sökmotorer för att hitta information om produkter. Av dem slutar majoriteten i ett köp. Tar man sig tid att söka information är man alltså beredd på konsumtion. Här kan företag tänka på vad som rankas högt i en sökmotor.

Smart teknik

Den moderna kunden har inget tålamod med alltför mycket information som känns irrelevant. Man vill ha också ha varor och tjänster levererade direkt, utan problem på vägen. Om en leverans dröjer eller om tekniken krånglar, går kunden vidare till ett annat företag. Kunder efterfrågar också tjänster och produkter som gör dem framgångsrika, eller åtminstone vill framstå som sådana. Trots det digitala konsumerandet vill kunder ändå bli bemötta personligt, om så önskas. Kunders behov och efterfrågan kommer också att konstant och oförutsägbart förändras. Företag som inte hänger med kommer snabbt att fasas ut.

Sociala medier

Sociala medier

Olika sociala medier är en relativt ny marknadsföringsplats. Sociala medier kan utnyttjas för att förbättra produktens värde. Informationen behöver vara lättillgänglig och dessutom uppmana till interaktion mellan kund och företag. Nära 80% av tillfrågade i en undersökning anser att det som företag lägger ut på sociala medier har påverkat deras köpbeteende. Över 70% litar lika mycket på online-betyg som på deras egna vänner. Om man har att välja på två likvärdiga produkter, väljer man den som syns mest populär. Vid val mellan två restauranger går man till den med redan flest gäster.