Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, används för att din produkt/tjänst/hemsida ska synas högt upp bland resultaten vid sökningar i sökmotorer så som Google eller Bing. Det kan vara en enkel och billig marknadsföringslösning eller dyrare beroende på vilka sökningar det är man vill ligga högt uppe på. Att lägga lite tid på just detta kan göra det enklare att skapa bra och mer relevant innehåll som i sin tur leder till fler besökare som i sin tur kan bli kunder.

Vart ska man börja?

Har man aldrig jobbat med sökmotoroptimering tidigare är det svårt att veta vart man ska börja, men nedan kommer några tips för att komma igång.  

Fokusera på bra nyckelord/sökord. När en person väljer att söka upp en hemsida, produkt eller tjänst söker den oftast på något enstaka ord eller två för att se vilka resultat som kommer upp. Finns det väldigt mycket text på hemsidan kan det vara svårt för sökmotorn att få upp sidan om det inte finns några nyckelord. Så fokusera på text, men att få in bra nyckelord med.

Vart ska man börja?

Jobba kontinuerligt med det. SEO är inget man börjar med och sen slutar utan bör följas upp kontinuerligt. Se över din konkurrens. Man är sällan i samma bransch och genom att se över hur flera företag har gjort tidigare kan göra det lättare att planera hur man ska sätta upp sökmotoroptimeringen.

Namnge dina bilder. De flesta sökmotorer kan inte se vad bilder föreställer om man inte döper dom därefter. Ett tips är därför att namnge bilder man har uppe efter vad som finns med på bilden.  Kanske en självklarhet, men kopiera inte innehåll. Kopiera inte innehåll från hemsidor som har bra innehåll, ta istället inspiration och skriv något bättre. Ta del av gratiskurser som till exempel Google har för att få hjälp redan från början.

Sökoptimerade texter

Som tipsen ovan antyder är det viktigt att ha bra innehåll på hemsidan. Även det kan vara klurigt om det inte är något man är van vid att skriva. Bra innehåll är engagerande och hjälper sedan hemsidan att komma högre upp i sökningarna. Förslag på hur man kan göra detta kommer nedan:

  1. Använd sökord och fraser relativt regelbundet i texterna. Ett bra tips är att ha 1-2 sökord per 100 ord.
  2. Våga skriv mer! Det är lätt att fastna och bara skriva ca 100 ord på startsidan, men att få in ca 500 ord gör det enklare att komma upp i sökningarna och ger mer information för besökaren direkt.
  3. Fokusera på målgruppen. Det är i slutändan en möjlig kund som besöker hemsidan, se till att hemsidan då har ord som gör hen intresserad av att stanna kvar. För att komma fram till vad som är bra ord är att göra sin research och tänka ” Vem är den möjliga besökaren?” och ”Varför besöker hen min sida? Vad är hen intresserad av?”.
  4. Marknadsför även på andra kanaler. Sökmotorer hjälper till i sökmotorerna, men kunderna och besökarna kan även vistas på Facebook eller andra digitala kanaler. Dela hemsidan eller specifika inlägg på de digitala kanalerna för att få in fler kunder.

Det kan som skrivet ovan vara svårt att komma igång med sökmotoroptimering, det hjälper dock att ha tålamod och att aldrig sluta lära sig.