Mer om Google Adwords

Google är en enormt viktig aktör för många företag. Tack vare deras sökmotor kan kunder och potentiella klienter hitta vad de söker. Genom att använda Googles olika tjänster på rätt sätt kan ett företag locka till sig fler besökare till sin hemsida, öka sin försäljning och tids nog expandera verksamheten. Med Google Adwords finns enorma möjligheter.

Mer om Google Adwords

SEO och SEM

SEO, vilket står för Search Engine Optimization, är ett ämne som går ut på att en hemsida optimeras för att hamna högre på Google när man söker på vissa nyckelord. Hemsidan rankas högre bland det organiska sökresultatet, det vill säga efter de inledande reklamresultaten. SEM står för Search Engine Marketing, vilket syftar till just ovan nämnda reklamresultat. Det är bland annat de tre första alternativen som dyker upp vid en sökning. När man jobbar med SEM så arbetar man med Google Adwords för att nå personer som gärna vill köpa de produkter eller tjänster som det egna företaget erbjuder.

Hur fungerar Google Adwords?

Först och främst behöver man skapa ett Google Adwords konto. Därefter får man tillgång till flera praktiska verktyg, bland annat möjligheten att se hur mycket olika nyckelord används. Hittar man ett eller flera passande nyckelord kan man buda på dessa. Budet anger hur mycket man är villig att betala per klick. Välanvända och relevanta nyckelord som med hög sannolikhet leder till sälj är oftast dyrare men inte alltid. Det kan finnas flera företag som budar på samma nyckelord. Google väljer inte alltid företaget som har lagt det högsta budet, sidan ska även vara så relevant som möjligt. Om man vet vilka marginaler man har kan man enkelt räkna ut hur stort bud man har råd att lägga. När man väl har skapat en kampanj på Google Adwords är det minst lika enkelt att analysera resultatet, byta strategi eller skapa fler kampanjer. En viktig faktor när det kommer till just SEM är användandet av bra meta-titel och meta-beskrivning. Meta-titeln är rubriken som syns för den specifika sidan bland sökresultaten, varav meta-beskrivningen är den säljande text som ska övertyga en person att klicka där.

Fördelarna med Google Adwords

En av anledningarna till att många uppskattar Google Adwords är för att det ger snabba resultat. Det beror inte minst på att man kan nå rätt målgrupp direkt. SEO, sökmotoroptimering, tar lång tid innan man börjar märka skillnad, speciellt jämfört med Google Adwords. Det betyder dock inte att man ska strunta i SEO helt.

Fördelarna med Google Adwords

SEO och SEM kompletterar varandra väl. SEO bygger på att man optimerar hemsidan både för att bli mer relevant för besökarna och för att Google enklare ska förstå vad sidan handlar om, något som även SEM har nytta av. Väl utförd SEO leder till att fler besökare konverteras till köpande kunder samtidigt som optimeringen även gynnar Google Ads-arbetet. Låter detta alltför avancerat? Det är inte särskilt svårt att sätta sig in i ämnet. Dock föredrar många företag att låta en byrå ta hand om SEO/SEM-arbetet. På så sätt kan de fokusera på kärnverksamheten fullt ut. Det är även vanligt att företag börjar arbetet på egen hand, inte minst för att kunna lära sig grunderna. Tids nog, när tiden inte riktigt räcker till, kan de lägga över arbetet till en byrå istället. Detta ger företaget bättre koll på vad som faktiskt sker under SEM-arbetets gång.