tweaky

Blog

Hur lockar man en kund till hemsidan?

En hemsida kan locka till sig alla möjliga besökare, precis som en vanlig butik på Kungsgatan. Vissa är bara nyfikna och vill se hur det ser ut och vad som erbjuds. Andra kanske bara råkade komma in, trots att det inte finns något som de faktiskt vill ha. Sen finns det en tredje grupp, de personer som söker det som erbjuds i utbudet. Det är dessa som alla företag vill locka till sig, själva målgruppen. Frågan är, hur lockar man till sig kunder till hemsidan?

Marknadsföring

Marknadsföring

En av de första sätten att nå sina kunder är genom marknadsföring. Traditionell marknadsföring fungerar dock lite som ett stort fiskenät. Hemsidan och företaget får exponering och, med lite tur, kan man få ”rätt” fisk i nätet. I traditionell marknadsföring ingår radioreklam, TV-reklam, broschyrer i brevlådan samt annonser i olika tidningar. Om företaget tillhandahåller produkter som är intressanta för en viss typ av personer, exempelvis professionella fiskespö för fiskare, kan en fisketidning vara en bra kanal att marknadsföra sig på. Det är dock inget man är ensam om, så gott som alla företag som erbjuder produkter för fiskeintresserade personer kommer att finnas med bland annonssidorna.

SEO och SEM

Tack vare Google är det möjligt att locka till sig rätt kunder på ett enklare och mer exakt sätt. Metoderna kallas för SEO och SEM, vilket är engelska beteckningar som står för Search Engine Optimization och Search Engine Marketing. SEO går ut på att optimera hemsidan för att enklare kunna hittas av målgruppen. Om man utgår från fiskeexemplet är det tänkt att hemsidan ska optimeras för att personer som söker på ord som ”bra fiskespö” eller kanske ”Abu Garcia Hornet Stinger Plus” snabbt ska kunna hitta dit. Detta är personer som är intresserade av produkten och som med högre sannolikhet kommer att köpa en eller två produkter. Dessa personer kan även vara intresserade av andra saker som har att göra med fiske, de söker trots allt information om just fiskespö.

SEO och SEM

SEO och SEM är ett sätt att locka kunder till hemsidan som används av tusentals företag runt om i världen. Dessa metoder går ut på att göra den egna hemsidan enklare för Google att analysera och inte minst mer relevant för de som söker efter specifika produkter. SEM, den andra metoden, handlar om att köpa annonser för olika nyckelord. Annonserna baseras därefter på klick och vissa nyckelord är mer värdefulla än andra, i regel baserat på hur många som söker på de specifika orden varje månad.

Ett gott rykte

Ett annat sätt att locka till sig kunder till hemsidan är genom att tillhandahålla en utmärkt verksamhet, med bra service, rättvisa priser och schyssta villkor. Det är även värt att försöka göra något extra, inte minst för att särskilja företaget från konkurrenter. Ett gott rykte och en nöjd kundkrets kan snabbt leda till rekommendationer, vilket är den starkaste typen av marknadsföring.

Allt på samma gång

Det finns inget som hindrar ett företag från att satsa stort i samtliga kanaler. SEO och SEM är självklara delar av en strategi för att locka till sig kunder till hemsidan. Traditionell marknadsföring kan fungera om den utförs på rätt sätt. Att driva en utmärkt verksamhet för att få rekommendationer är något som alla företag bör eftersträva.

Du kanske också gillar

fjernefarvann © 2019